السيسي لأهل الشر: هتروحوا من ربنا فين لما تضيعوا 100 مليون

افتتح الرئيس عبد الفتاح السيسي، اليوم الأربعاء، الجامعة المصرية اليابانية للعلوم والتكنولوجيا بمدينة برج العرب بالإسكندرية وعدد من الجامعات الاخري الأهلية ومشروعات لوزارتي التعليم العالي والتربية والتعليم.
وأطلق الرئيس، اسم “شينزوا أبى” على المرحلة الثالثة الجديدة من المجمع العلمى بالجامعة المصرية اليابانية.
وقال الرئيس خلال افتتاح عدد من المشروعات التعليمية في برج العرب بالإسكندرية:”أطلق على المرحلة الثالثة الجديدة اللى هيتم إنشائها مجمع شينزو آبى في هذه الجامعة”.
ووجه الرئيس، رسالة للشعب المصرى، قائلا: “اوعى حد يضحك عليكم.. بكلام كذب وجهل.. وأقسم بالله يرقى للخيانة والتأمر.. وانا بقسم بالله.. ده تامر.. بتهدوا الدول ليه.. مش عاوز تساعد احنا متشكرين.. بس كمان ابعدوا عننا بشركم.. دى فيها 100 مليون.. عاوزنها تتقاتل وتتخرب.. احنا بنصلح اللى بقاله سنين متساب.. ومصرين”.
وأضاف الرئيس: “الحكومة بتتحرق معايا وكل ما يعلموا اقول لسه.. مش كده والله العظيم الحكومة بتتحرق معايا.. عشان مصر متتحرقش.. عشان اللى ضمايرهم ضاعت.. ومش همهم 100 مليون.. ويزوروا والإساءة وتشكيك الناس البسطاء.. هتروحوا من ربنا فين لما تضيعوا 100 مليون”.
وقال الرئيس عبد الفتاح السيسي، إنه خلال حديثه لم يقصد الإساءة لأحد.. ومن 100 سنة وأكثر كانت الدولة المصرية ظروفها الاقتصادية أفضل، ولم تنسى أنها تساعد وتتعاون من أجل الخير والبناء.. متابعا: “نرى البعض منهم لما الصورة تغيرت بدل ما مد يد البناء والتعاون، يتم البحث عن هدم مصر.. هد بلد فيها 100 مليون.. بقول للمصريين هو ده رد الجميل.. ومصر كلها أيادى طيبة ونواياها طبية.. يبقى رد الجميل أنهم عاوزين يهدونا”.
وأكد الرئيس، أن رهانه على المصريين ودعمهم، مضيفا: “قابلتوا التحدى في 2013 لضياع الدولة المصرية.. سؤال هل أنا ضيعتكم ولا قدمت نفسى بالجيش فدا مصر.. كان عندكم مشكلات في الطاقة والوقود، خلصت؟ ولا لسه موجودة ولا الكهرباء لسه بتقطع، كان عندكم مشكلات مع الإرهابيين قتلونا وقتلوا أولادنا، سيبناهم وضيعناكم ولا ابناءكم ضحوا من أجلها عشان هى تستقر”.
وأضاف: “لو أنا كنت متردد في الإصلاح كنت هقدم على الإصلاح الاقتصادى، أصلح إيه، طيب أصلحه.. راهنت على نفسى كقرار ولا راهنت على شعب مستعد لتحمل تكاليف الإصلاح، طيب لما كلنا كده كسبنا وقفنا على رجلينا، مؤسسات التمويل الدولية في اصعب أوقات على كل دول العالم، مصر فين، يا ترى متراجعة ولا متقدمة بإذن الله”.

اضف رد

لن يتم نشر البريد الإلكتروني . الحقول المطلوبة مشار لها بـ *

*

%d مدونون معجبون بهذه: